Hemsedal, voldtektsak.

Fredagslesning. Visne menn som har tapt i livet.

 

Mye str om Hemsedalssaken. Mange skriver om den, s jeg skal ikke ta for meg alt, men gi min mening. I korte trekk gir 3 menn i 30 rene en 18 r gammel jente narkotika, tar henne med til en campingvogn, har sex med henne, blir anmeldt for gjengvoldtekt, blir dmt, anker, blir frifunnet men m betale oppreisning. Mye kan sies om rettsvesenet vrt, som tillater at kun 2 meningmenn ( les; legdommere ) kan velte en tidligere dom utstedt av jurister, selv om overtallet ogs i ankesaken mener gutta er skyldige. Jeg skal ikke ta for meg alt det heller.

 

Fordi jeg driter i om hun kviknet til litt under "akten" og sendte (i sterk ruspvirkning, verdt huske) en snapchat til en venninne.

 

Jeg driter i om hun s ( dette er ikke tilfelle, T.O. ) la seg ( ruset ) p senga og snvlete inviterte dem inn p soverommet.

 

For det frste; du gir ikke dop til unge mennesker (selv om de ber om det) ditt infernalske svin.

 

Om dere tre stakkarslige unnskyldninger av noen "menn" velger ruse dere selv p taper-dop, vr s god. delegg gjerne ditt eget liv, men Ikke push det p noen andre. Srlig ikke yngre mennesker som kanskje tar s feil at de synes du er kul, eller enda verre, stoler p deg nr du sier at dette "ikke er S farlig..."

 

Hvor stor taper er du forresten nr du er 30 r og i det hele tatt inviterer med deg en (ukjent) jente p 18 p fest? Ingen p din egen alder som gidder leke med deg eller?

 

...og om uhellet allikevel er ute og noen har ftt i seg nok til at vedkommende m "bres over skulderen som en potetsekk" (vitnebeskrivelse fra taxisjafren som kjrte de fire den aktuelle natten) s skal hun selvsagt kjres hjem/til sin hytte. Slik det ville blitt gjort dersom det var 1 ekte mann i den bilen, eller bare et ekte medmenneske, for den saks skyld.

 

For det andre; Du har ikke sex med noen som er kraftig ruset. Punktum. Omstendighetene rundt spiller ingen rolle. Det er ikke formildende i din retning om hun s kler av seg og legger seg i sofaen din. En ekte mann vil i et slikt tilfelle umiddelbart tenke p om denne personen er farlig ruset, og enten ringe prrende eller vke over personen natta gjennom. Hvor blir det av de som helt naturlig ville gjort dette? Er vi s opptatte av vre kule og tffe at vi glemmer alt som heter medmenneskelighet og omsorg for hverandre? Det er dette helvetes "bruk og kast" samfunnet som sprer seg og delegger fullstendig folks verdier.

 

Jeg stiller ogs et sprsmlstegn ved taxisjafren. Ja, du leste rett. 3 menn i 30 rene, ruset. En nrmest bevisstls ungjente som etter hans eget utsagn ikke var "med overhodet." Og du lar dem bare g av grde med henne, uten stille sprsml? Hadde de stukket fra regninga, ville du gtt ut av taxien og gjort noe da? Kanskje ikke, men jeg mistenker at dersom noe gikk utover deg ville du opptrdt annerledes. Om det var din datter i baksetet der, ville du latt de bre henne avgrde "som en potetsekk?"

 

Jeg er klar over at det ikke er han som har begtt lovbruddet her, men vi m BRY OSS. For det finnes mange som tenker og gjr som de tre gutta her har gjort. Vi "andre" som ikke ville gitt dop til ungjenter og som ser menneskene rundt oss som levende individer med tanker og flelser og som gir en faen i hvordan vi lever livene vre, m vkne opp og tenke. Iblant er det faktisk helt innafor bry seg med andres saker. Verden trenger hverdagsheltene, n mer enn noensinne. Skal vi "step-up" eller avvente og kun gripe inn dersom noe rammer oss direkte?

 

Jenta kunne faktisk ddd av mengden hun (pvist) hadde ftt i seg. Teller ikke det? Bare fordi hun ikke dde og saken senere blir behandlet som en voldtektssak, s vektlegges det ikke? Fordi hun tok det frivillig, et stoff hun aldri hadde tatt fr, ftt av noen over 10 r eldre enn henne som kjente til stoffet og virkningene av det?

 

Min mening; disse tre burde ftt fem r hver kun for ha og dele ut dop til unge mennesker. S burde voldtektsdommen ( den opprinnelige, p 5 - 6 r ) kommet i tillegg til det igjen. S burde man lagt til ekstra for at man med overlegg tar med seg en ruset, ung person til sin egen campingvogn uten forske hjelpe vedkommende, hvilket kunne frt til hennes dd om de var uheldige nok. Ute igjen p prve om ca. 15 r, med ukentlig meldeplikt livet ut. Fengsel i Norge er tross alt langt bedre enn bo p aldershjem, s forholdene tatt i betraktning vil de allikevel ha det altfor godt etter min mening.

 

Og jenta? Hun gjorde to feil. Det ene er bli med fremmede gutter p fest, den andre var ta stoff. Hun gjorde feil, slik alle gjr i ungdommen, men som ingen br betale s mye for. Hun gjorde noen feil, som kun gikk utover henne selv, ingen andre. Jeg vet ikke om du leser dette, men om du gjr det, har jeg en egen ting si til deg, noe du skal ta med deg videre i livet, noe du skal huske p;

 

De tapte. Du vant. De vil for alltid vre dem som gjorde dette, du vil for alltid vre den som kom deg gjennom det. Ikke gi de noe av deg. De har ingen makt over deg, deres liv spiller ingen rolle i ditt. G fremtiden i mte med hodet hevet, for du har ingenting skamme deg over, ingenting frykte lenger. Om noen r har du en jobb du trives i, en mann som elsker deg, kanskje barn, du er lykkelig, du er fri.

 

De tre vil for alltid bare vre 3 rasshl, og en ting er sikkert i dette livet: alt du gir fra deg, kommer tilbake til deg. De vil f sitt, fr eller siden, p den ene eller andre mten.

 

Takk for at du leste, del om du vil.

 

God helg.

 

Anders

#hemsedal #voldtekt #gentleman #andersmoe #andersmoeblogg 

 

174 kommentarer

Renate Nordby Sandnes

07.08.2016 kl.11:54

N samlet du egentlig mine tanker rundt dette. For det har hele tiden sltt meg at etikken i rettssaken tydeligvis er helt fravrende. Det springende viktige punktet ble om disse mennene burde ha forsttt om hun ville ha sex eller ei, heller en alt det andre de unnlot gjre som er riktig moralsk sett. Jeg forstr at det er fordi dette handler om selve voldtektene. Det er det som er tiltalen. Men likevel. Helheten virker ha gtt lagdommerne hus forbi. Det moralske og etiske bildet. DET kunne ha pvirket dommen p voldtekten. Men dog. Er s bra skrevet dette at jeg grss p ryggen. Takk for at det finnes skikkelige mannfolk som deg. 😘

Anders Moe

07.08.2016 kl.21:55

Renate Nordby Sandnes: Helt enig med deg Renate, og dette er dessverre helt vanlig i norsk rett og i srdeleshet voldtektssaker; fokuset blir lagt p offeret og selve handlingen og om det var eller ikke var samtykke og med s snevert inngangspunkt er det lett f sdd noe tvil slik at man ved bruk av legdommere ofte fr frikjennelse eller kun bot som straff. Ser man hele kvelden under ett er det nrmest uinterressant om hun l der og sa ja eller nei eller ingenting i fullstendig neddopa tilstand, er det ikke?

07.08.2016 kl.12:19

Fy for pokker

Brian Phillips

07.08.2016 kl.12:33

Anders,

Thank you for a superb article. I feel the Thames Valley Cup of Tea consent video sums it up perfectly.

https://youtu.be/pZwvrxVavnQ

07.08.2016 kl.13:34

Bra skrevet!

Lars Pedersen

07.08.2016 kl.13:57

Fullstendig enig med A.M. Jenta e deinn som kan holde hodet hyt etter dette . Ikke de 3 "rasshla" ,ei heller et rettsvesen som kan opptre p en slik mte at dette resultatet str.

Streng straff

Nei er Nei

Linn Paulsen

07.08.2016 kl.14:08

S rett, hvor er det blitt av medmenneskligheten??. Vi leser om overgrep, blind vold, nesten drap uten at vi mennesker rundt reagerer. Vi lukker ynene og gjr vrt ytterste til unng konfliktene som skjer rett foran oss. Vi m rett slett begynne bry oss, ser du en som er overstadig beruset, forsikre deg at personene hun er med vil henne det beste. Er du i tvil, for Guds skyld ikke la de g med henne. Eller med han, vi skal ikke betvile at vonde ting kan skje med gutter ogs. Ser du noen som "har seg p pen gate" , er du sikker p at de har seg, eller blir hn faktisk voldtatt p pn gate? Ta det som skjedde foran stortinget f.eks. INGEN grep inn, mens en jente blei voldtatt under oppsyn via kamera av sikkerhetsvakter inne p tinget... Vi M begynne bry oss! Vi m gripe inn der mageflelsen prver si ifra at noe ikke stemmer!

messel, anne christine

07.08.2016 kl.14:11

helt enig gr ikke an, hvem er de dommerne egentlig de to som har frifunnet ham, hva vet vi om dem, skal de bestemme hele vrt rettsikkehetssystem ved voldtekter, er jo ikke mulig de representer jo ikke oss folket p noen mte

Anja Snsteby

07.08.2016 kl.14:31

Det var deilig at du skrev dette, jeg er like sint og fortvilet som deg, og skal se mere p bloggen din, TAKK :-)

07.08.2016 kl.14:32

Flott tenkt , skrevet Anders . Mye faenskap ute i denne lille verden ..!

07.08.2016 kl.14:52

Tusen takk, Anders! Takk for at du peker s klart p hvor gjennom grusomme disse mennene er! Meddommerne viser en holdning til kvinnen som er hinsides enhver unnskyldningDet er uforstlig at Riksadvokaten godkjente denne dommen!

M

07.08.2016 kl.14:54

Stende applaus fra meg! Dette innlegget sier alt jeg tenker og fler om saken men som jeg selv ikke klarer f formulert godt nok!

Lajla Bk

07.08.2016 kl.14:59

Frste gang jeg har begynt grine av en blogg - vel og merke av lettelse over at det fortsatt finnes noen som faktisk bryr seg og bruker hodet! Takk!

Guttorm

07.08.2016 kl.15:11

ok det du skriver men som foreldre mener jeg at foreldrene til jenta har sviktet. Det er ingen lov mot vre dum dessverre. Far og mor skulle ha lrt jenta at hvis du er 18 r og jente vil noen mennesker rane deg og stjele pengene dine, aandre vil vodlta deg og noen vil drepe deg.

Blir du med 12 stk ukjente 40 ringer som er dmt for krigsforbrytelser p en hjemme alene fest, og ukritisk uten sprsml stapper dop og ukjente stoffer inn i din egen kropp s vil du enten bli drept ranet elelr voldtatt. Case closed. Dette viste ikke jenta fr, n vet hun det. Foreldre m lre barna sine at hvis du ber en tilfeldig tigger p gaten i Oslo om han kan passe p bagen din i 10 minutter s vil han MULIGENS stikke av med den.

Nordmenn er mer godtroende og naiv enn resten av verdens befolkning.

Har du p deg en Rolex gullklokke og gr inn i slummen i Rio De Janiero alene, kommer du IKKE helskinnet ut med klokka.

Og henger du med 3 ukjente 35 ringer ? i Hemsedal og stapper dop inn i kroppen din s gr det grnt. Hvis du er akkurat fylt 18 r og er jente s vil mannfolk gjerne ha gratis sex med deg s du m passe p.

Som jente i 2016 i dagens Norge henger du sammen med venninner minst 3 om gangen hele veien hjem og p fest. Aldri alene.

Lena Andreassen

07.08.2016 kl.15:26

100%enig . Utrolig bra skrevet og formulert.

Har selvflgelig delt dette innlegget . Ha en fin sndag

Jonna

07.08.2016 kl.15:32

Hvor bra sagt!!!

Amen

Foruten at alt var helt p trynet,var det to ting med saken heg reagerte p!!

Dette var menn i tretti rene med barn!!!

Lurer p hva de hadde sagt/gjort hvis dette skjedde deres barn og overgriperene slapp fri?????

Og det med konklusjonen til dommerene,hvorfor de ikke ble tiltalt for voldtekt!!

Horribelt!!!!!!!!!!!

Tolkningen deres er langt fra enig i!!

At slike mennesker fr fortsette sitte der de sitter,er for meg en gte!!

Kanskje p tide mannen i gata vkner????

Dette angr oss alle,p en eller annen mte,en eller annen gang....

Og leser vi i lover,systemer,rettningslinjer og forpliktelser,s fr man en 'A-ha' opplevelse:

Vi har alle ansvar!!

For mer enn vi mennesker aner!

Vi er bare late,gidder ikke bry oss - s lenge jeg har det bra driter jeg i naboene.....

Grrrrrrrr

Jenta har dessverre lrt en lekse for livet,p en forferdelig mte.

Hun er dessverre ikke aleine!

S slike historier m ut i offentligheten; hvordan kan jenter (og gutter) fortsette bli med fremmede hjem (aleine),nr vi vet at verden er full av rasshl som dette og nr lovene blir tolket og praktisert s til de grader feil????

Karine T. Knudsen

07.08.2016 kl.15:43

Jeg er s hjertens enig med deg i dette!

Vi m begynne ta vare p hverandre - ordentlig! Vi m se rundt oss og tr til nr noen trenger hjelp. Vi m slutte tenke at "noen andre kommer sikkert til ordne opp". Vi m slutte tenke at "dette er ikke vrt ansvar", for det er det faktisk. Vi har ansvar for hverandre. Det er til og med nedfelt i loven!

287. Forsmmelse av hjelpeplikt

Med bot eller fengsel inntil 6 mneder straffes den som unnlater

a) etter evne hjelpe en person som er i penbar fare for miste livet eller bli pfrt betydelig skade p kropp eller helse.

Alle gode tanker til denne jenta! Jeg er enig. Det er hun som har vunnet.

A

07.08.2016 kl.15:43

Er enig i noe, men ikke alt i artikkelen din. Dette blir f.eks. for dumt:

"Hvor stor taper er du forresten nr du er 30 r og i det hele tatt inviterer med deg en (ukjent) jente p 18 p fest? Ingen p din egen alder som gidder leke med deg eller?"

Det er ganske penbart at 18 r gamle jenter, i snitt, er langt deiligere enn damer i 30-rene. S det er penbart at dersom man nsker seg sex, er det langt mer interessant invitere med seg en jente i slutten av tenrene enn ei p 30.

Jeg har ligget med ca 100 damer, i alderen 18-48. Det er selvsagt store sprik, men det er en grunn til at menn gjerne velger seg kvinner som er 10-15 r yngre enn seg selv (dersom de er alfahanner, som kan velge og ikke ta til takke med det de fr).

"Jeg driter i om hun s ( dette er ikke tilfelle, T.O. ) la seg ( ruset ) p senga og snvlete inviterte dem inn p soverommet."

Meget mulig - men gjr hun det, s er det ingen voldtekt. Jeg er imidlertid enig i at fulle jenter er turn-off. De er som regel ganske drlige i senga selv nr promillen er vesentlig lavere enn det du her beskriver. Derfor liker jeg best forfre edru jenter.

"..og om uhellet allikevel er ute og noen har ftt i seg nok til at vedkommende m "bres over skulderen som en potetsekk" (vitnebeskrivelse fra taxisjafren som kjrte de fire den aktuelle natten) s skal hun selvsagt kjres hjem/til sin hytte. Slik det ville blitt gjort dersom det var 1 ekte mann i den bilen, eller bare et ekte medmenneske, for den saks skyld."

Det er jeg selvsagt helt enig i. Det er de fleste.

"Jenta kunne faktisk ddd av mengden hun (pvist) hadde ftt i seg. Teller ikke det? Bare fordi hun ikke dde og saken senere blir behandlet som en voldtektssak, s vektlegges det ikke? Fordi hun tok det frivillig, et stoff hun aldri hadde tatt fr, ftt av noen over 10 r eldre enn henne som kjente til stoffet og virkningene av det?"

Ja, dette forundrer meg. Hvorfor ble det ikke tatt ut tiltale for dette, mon tro?

Anders Moe

07.08.2016 kl.21:49

A: Alfahanner kjrer ikke rundt i bil p bensinstasjoner med mdma i lomma p leting etter 18 r gamle jenter.

Virkelighetensverden

07.08.2016 kl.16:24

M si at jeg synes innlegget ditt er skremmende, og jeg skal fortelle hvorfor:

1) "Du gir ikke dop til unge mennesker (selv om de ber om det) ditt infernalske svin". Det du gjr her er frarve alle unge mennesker alt ansvar. Om de kan stemme, kjre bil, kjpe alkohol, f barn, jobbe osv m de ogs kunne ta ansvar for egne handlinger. Jenta tok frivillig dop. Hverken jenta ELLER de innvolverte gjorde rett. Du skriver de burde bli dmt for gi narko, vel da burde ogs jenta bli dmt for ta imot/be om dop. Eller har du en dobbeltstandard her?

2) Er man taper om man inviterer med seg en 18 r gammel jente? Jeg regner med at du skriver dette fordi du er svrt sint p det som har skjedd i denne saken, men slike ting kan man spare seg. Verden over er det haugevis med yngre jenter (18+ r) som er p fest med eldre menn. Dette m de selv kunne bestemme, p samme mte som denne jenta bestemte seg for bli med 3 menn p nach. Er man 18+ s kan man gjre slike valg helt fritt, og man br fr gjre det uten at andre dmmer de. Eller mener du at jenta umulig er stor nok for kunne selv bestemme hvem hun vil feste med?

3) Du gr etter taxisjfren? En taxisjfr ser tre menn ta med seg en dame p nach. Dama er veldig full. Skal taxisjfren tenke "her kan noen bli voldtatt! Jeg m stoppe alt og ringe politiet!" Da ville politiet ftt hundrevis av saker hver helg. Dette er et normalt syn, og mannen hadde nok reagert mer om det var en enkelt mann. Nr det er snakk om flere menn s ser man det som mye mindre sannsynlig.

4) Disse personene ble dmt uskyldig 2 ganger. Dette betyr at denne saken er vanskelig. Man skal vre svrt sikker i sin sak at det var en voldtekt for dmme skyldig. Hevet over all tvil. Hvordan vet DU at dette var voldtekt? Var du med hver dag under rettssaken? Hrte du alle vitnene? S du alle bevisene? Hva om DU tar feil? Hva om jenta ble med mennene, tok dop, hadde frivillig sex og s hadde blackout neste dag? Er det umulig? Hun tok dop hun ikke hadde prvd fr, ble kanskje mer utadvendt, sa ting hun ikke husker og endte opp med ha sex. Motpart la frem flere bevis p at jenta ikke var bevistls p hytta. S kan det ha skjedd? Eller mener du at en jente aldri ville hatt frivillig gruppesex under pvirkning av dop?

Dmt er dmt. Den vanvittige gjengmobben som n er startet er helt syk. Jeg s nettopp at dommerne som dmte personene uskyldig har blitt hengt ut med bilde og navn. Er det slik vi vil ha det? At folket skal dmme alle saker p bakgrunn av sm stikkord i avisartikkler?

Anders Moe

07.08.2016 kl.21:46

Virkelighetensverden: Du bommer totalt, og jeg skal forklare deg hvorfor.

"Det du gjr her er frarve alle unge mennesker alt ansvar. Om de kan stemme, kjre bil, kjpe alkohol, f barn, jobbe osv m de ogs kunne ta ansvar for egne handlinger. Jenta tok frivillig dop. Hverken jenta ELLER de innvolverte gjorde rett. Du skriver de burde bli dmt for gi narko, vel da burde ogs jenta bli dmt for ta imot/be om dop. Eller har du en dobbeltstandard her?"

Stor forskjell p 30 og 18. Det er ikke s sort-hvitt som over 18 = voksen og ansvarsfull, ferdig utlrt. Skjnner du ikke den, er hpet ute for deg. I tillegg er de 3 erfarne med dop, og pushet henne lenge samt ly om virkning av stoffet. Gruppepress er det noe som heter. Sl det opp om du trenger. Det til side, jeg er enig med at hun selvsagt aldri skulle tatt dop, og aldri skulle vrt med de p fest i utg pkt, men igjen, hun var 18 r. Jeg husker hvordan det var vre 18, du tror du er uovervinnelig, man er naiv og tenker ofte at man nrmest eier verden. Det gjr ogs saken bare styggere.

"Er man taper om man inviterer med seg en 18 r gammel jente? "

Du er 30 r og m trle etter 18 r gamle jenter p bensinstasjoner for ha "sjans?" Med dop i lomma? Strre tapere finner du ikke.

"Du gr etter taxisjfren? En taxisjfr ser tre menn ta med seg en dame p nach. Dama er veldig full. Skal taxisjfren tenke "her kan noen bli voldtatt! Jeg m stoppe alt og ringe politiet!" Da ville politiet ftt hundrevis av saker hver helg. Dette er et normalt syn, og mannen hadde nok reagert mer om det var en enkelt mann. Nr det er snakk om flere menn s ser man det som mye mindre sannsynlig."

Han stilte ikke engang en spm tegn, og jeg har understreket at det ikke er han som har begtt lovbruddet her. Han er et produkt av "gi faen i andre" samfunnet vrt, uten vre kriminell. Som et minimum br han som voksen og eneste edru person i den bilen forske redegjre for hva hun har ftt i seg nr hun er "helt borte." Igjen, ser du ikke den, synes jeg du sliter med gangsynet ditt.

"Disse personene ble dmt uskyldig 2 ganger. Dette betyr at denne saken er vanskelig. Man skal vre svrt sikker i sin sak at det var en voldtekt for dmme skyldig. Hevet over all tvil. Hvordan vet DU at dette var voldtekt? Var du med hver dag under rettssaken? Hrte du alle vitnene? S du alle bevisene? Hva om DU tar feil? Hva om jenta ble med mennene, tok dop, hadde frivillig sex og s hadde blackout neste dag? Er det umulig? Hun tok dop hun ikke hadde prvd fr, ble kanskje mer utadvendt, sa ting hun ikke husker og endte opp med ha sex. Motpart la frem flere bevis p at jenta ikke var bevistls p hytta. S kan det ha skjedd? Eller mener du at en jente aldri ville hatt frivillig gruppesex under pvirkning av dop?"

De er dmt skyldige av dommer. De m betale erstatning. Ergo er de skyldige. Jeg klarer legge sammen to og to. Disse tre her har hatt flere unge jenter som har vitnet mot dem, om at de har forskt dope ned andre, og jeg vet om en annen jente som har blitt dopet og voldtatt av dem, uten anmelde. S om jeg s skulle tatt TOTALT feil p ALT her, er de uansett 3 degenerte tapere som burde ftt 15 r i et hl hver. De andre sprsmlene du stiller er billige retoriske grep jeg ikke gidder svare deg p.

Vi vil ha det slik at alle voldtektsmenn eksponeres med fullt bilde, navn og adresse ja. Kun 1 av 10 anmeldte voldtekter ender i dom, og det stilles fra forsvarets hold sprsmlstegn ved alt fra anmeldernes seksuelle historie, klrne hun hadde p seg, etc. S nr myndighetene ikke evner rydde opp, m man tr til. Jeg vil leve i en verden hvor min kjreste, datter, venninner, kusiner etc. er s trygge som mulig. Ville du latt datteren din dratt p fest med de 3 gutta i hemsedalsaken?

Turid Clemetsen

07.08.2016 kl.16:24

Utrolig flott skrevet,er helt enig med deg. De tre skulle aldri gtt fri,de skulle ftt maksimum straff. Utrolig drlig dommer i denne saken. Hper den kan komme opp igjen p nytt med annen dommer og meddommer.

Alf Reuss Kollsete

07.08.2016 kl.16:53

Dette var gode betraktninger og konklusjoner Amders!

Irenestokker54@gmail.com

07.08.2016 kl.17:11

Takk! 👍

Irene

rjan Langbakk

07.08.2016 kl.17:27

3. Ikke 2. Det var alts 3 lekdommere som stemte imot, ikke 2. 4/7 ville dmme skyldig, 5/7 var det ndvendige antallet. Kvalifisert flertall kontra alminnelig flertall.

Anders Moe

07.08.2016 kl.21:24

rjan Langbakk: Du har rett, beklager den. Endrer uansett ikke mitt standpunkt i saken en millimeter.

Finn

07.08.2016 kl.17:54

Jeg lurer p kriteriene nr lekdommere blir valgt ut. Lekdommere skal vre vanlige folk. Hvordan klarer de da plukke ut en gruppe der 3 av 4 ikke klarer innse at disse mennene har gtt langt utover det som er akseptabelt i et samfunn. Statistisk sett burde det ikke vre mer enn toppen 1 av dem som er dum nok til ikke forst det. I dette tilfellet er det jo ingen tvil om hvem overgriperne er. Kommer disse lekmenne fra en kultur der dette er akseptabelt, mangler de IQ og EQ slik at de ikke fostr sin rolle, eller er de truet til si ikke skyldig?

07.08.2016 kl.18:05

Fantastisk skrevet! Deler dine meninger!!!

Runa

07.08.2016 kl.18:27

Jeg er enig i det meste du skriver, men jeg er ikke enig i at jenta gjorde feil i bli med fremmede "gutter" (jeg ville vel stengt tatt kalt de menn) p fest. si at det er hennes feil blir det samme som legge skylden p henne for voldtekten. Kvinner skal ikke trenge ta forhndsregler for unng voldtekt. Mennene gjorde feilen, kun de. DE voldtok henne.

Anders Moe

07.08.2016 kl.21:23

Runa: Helt enig med deg. Jeg mente "feil" som i at hun ble med "feil folk" p fest. Uansett; dessverre er det blitt slik n at jenter aldri br vre med fremmede menn/gutter p fest - uten at det er jentas feil uansett hva som skjer.

Kristin

07.08.2016 kl.18:41

Veldig bra skrevet. Jeg er helt enig!

yvind Trulsrud

07.08.2016 kl.19:17

Dette var veldig bra! Viktig perspektiv som jeg, som pappa til to tenringsjenter, sttter fullt ut !

Lena

07.08.2016 kl.19:23

Godt noen fr sagt det! :)

07.08.2016 kl.19:39

Takk!

Hilde

07.08.2016 kl.19:50

Du fremhever en rekke viktig verdier som er i ferd med g tapt i vrt samfunn - verdier som vi s srt trenger for kunne leve trygt og sikkert i vrt lille land.. Som mor og bestemor m jeg si at jeg grsser ved tanken over hvordan "verden" utvikler seg, og benytter enhver anledning til prente denne lrdommen inn i hode p mine. Takk for flotte betraktninger.

Carlos

07.08.2016 kl.19:55

Rett frem, saklig og medmenneskelig ! Godt skrevet!

RB

07.08.2016 kl.20:13

Tommel opp!

Meg

07.08.2016 kl.20:24

Du vet at du ikke er sint p dem, sant? Alle dine argumenter er helt gyldige og kan og vil forsvares av meg til verdens ende. Men flelsen -sinnet- kommer fra din egen tidlige historie og er knyttet til hendelser og personer som muligens er et enda mer berettighet ml en de tre guttene som utfrte denne forferdelige handlingen. For -det er vel ogs synd p dem? Hva med sorg over hva de gikk glipp av i livet og som gjorde at de endte opp med s elendige verkty til oppfylle egne...behov? Hvis man tror p slikt da. At alle mennesker en gang var fire r og uskyldige som livet selv. Kanskje kan vi begynne litt der ogs. St p, for det kommer i alle fall ikke noe godt ut av IKKE si hva du mener.

Anders Moe

07.08.2016 kl.21:57

Meg: Jeg vet godt hvem jeg er sint p og trenger ikke en hobbypsykolog, ellers takk = )

07.08.2016 kl.20:33

Voksent reflektert og godt skrevet.. Og du som skrev dette vet mer om retssikkerhet enn de tarverlige dommerne i denne saken... De var faen ikke mann nok til gi rett straff engang... Og burde mistet sin lisens er min mening..og drittsekkene de underutviklete ambene som voldtok denne unge jenten:))) burde se i speilet og se den strste drittstvvelen og hpet de aldri fr fred for sin ugjerningen !!!!!!!! Og at rett straff vil komme!!!!! Sttter alt som er skrevet her.... Flott skrevet😃❤❤👍

Morten Pedersen

07.08.2016 kl.21:05

Hei!

Er enig i absolutt alt du skriver. Men, en ting er glemt, hun har utviklet angst, posttraumatisk stresslidelse og svnproblemer som flge av denne hendelsen. S, om denne stakkars jenta noen gang kommer seg ut av dette helvette vil tiden vise....en fr bare hpe.

07.08.2016 kl.21:10

S godt skrevet 👏🏻

Mari

07.08.2016 kl.21:31

Helt fantastisk skrevet!!!

Jansemann

07.08.2016 kl.21:42

Som James Brown sang: Its a mens world, og de kommer seg, altfor ofte, unna alle forbrytelser., enten det er starte krig, snyte p skatter eller undersl millioner, eller... voldta og drepe forsvarslse kvinner og barnMenneskerasens fremtid gr t helvete og det er menns skyld. Det finnes ikke noe annet pattedyr som er s hensyslse som mannlige mennesker.

Knut

07.08.2016 kl.21:49

Er enig med forfatter av artikkel, men synes han br vre litt mer nyansert nr han henger ut taxisjfren. Han br huske at i Hemsedal er utagerende festing i vintersesongen med fri flyt av alkohol ikke uvanlig. Jeg trr vedde mye p at taxisjfren har sett utallige overstadig berusede jenter som m bres ut av taxien. I perioder er/var Hemsedal som ibitza. forst hva som ikke er riktig i en slik setting blir vanskelig om ikke umulig. De som er skyldige her er de tiltalte. At enkelte prver fremstille de som uskyldige smgutter p gutter p tur blir for kvalmt. De er voksne menn som burde vite bedre., De fortjener den hetsen de fr ...Hva jeg personlig mener om de er ikke egnet p trykk....

Anders Moe

07.08.2016 kl.21:57

Knut: Ser den med mye festing, men bryr du deg ikke br du heller ikke kjre taxi i helgene.

Trine Staff

07.08.2016 kl.22:08

Takk for et svrt godt innlegg - synes det representerer folkemoralen p en god mte. Jeg er imidlertid sterkt uenig i at bilder skal deles i sosiale medier. Kun hvis det publiseres sammen med dom'men. Aldri ellers.

Eva-Lill

07.08.2016 kl.22:13

Signert!

Kom i tanker om nabokjerringa som for noen r tilbake (20!), ble trukket frem fra stvet og fikk omtale som hedersbetegnelse. P tide vekke henne opp igjen!?

Har kopiert litt fra nyttrstalen i -96, som dessverre er like aktuelt i dag.

Forfatteren Anne Holt sa det slik til VG 1. desember:

"De siste tjue rene har vi gjort barn til enten et rent privat eller et offentlig ansvar. Vi har glemt det gode, gamle kollektive ansvaret. Nabokjerringer som flger med og kjefter nr noen fr juling eller blir mobbet, er der ikke lenger. Vi m f folk til bry seg om hverandre igjen. Det er ikke s farlig engasjere seg i andre som folk tror."

Det er ikke bare sm barn som trenger aktive "nabokjerringer". Vi gjr det alle sammen. Trygge nrmilj er helt avhengige av dem.

Heldigvis gjr mange en stor innsats. Foreldre gr natteravn. Ungdomsledere arrangerer idrettsstevner, treninger og utflukter. Foreninger og fritidsklubber str p for skape trivsel, ofte i nrt samarbeid med kommunen.

La oss ta vare p dette. Men la oss heller ikke glemme det hver enkelt av oss kan gjre uten at noen organisasjon har bedt oss om det.

Egil

07.08.2016 kl.22:15

Her er dem som var dommere i saken.

Lagdommer Dag A. Minsaas, Lagdommer Irene Sogn, Ekstraordinr lagdommer Hans O. Kveli. Meddommere: Helsesekretr Gry Jeanette Christiansen, Ufretrygdet Rune Eriksen, Pensjonist Terje Brekke, Administrasjonskonsulent Liv Tveit Skaanes.

Fagdommere og EN meddommer stemte skyldig (4 for skyldig)

De resterende 3 meddommere stemte for frifinnelse.

Alts 4 mot 3 for skyldig. Dette er ikke nok til dom (det m vre min. 5). Det er imidlertid nok til dmme erstatning.

Jeg stiller igjen sprsmlet om hvilke kvalifikasjoner meddommere m ha.

Viggo Sveigdalen

07.08.2016 kl.22:33

Veldig bra skrevet, Anders.

Blir drlig nr jeg leser alle kommentarene p f.eks Facebook at jenta har seg selv takke osv..

Det fins en gruppe p FB som heter Ekstremt syke meninger, der har de siden torsdag drevet hetsa denne jenta(ikke alle, men en god del folk) og de driver enn p i dag.

Som far til en 17 r gammel jente blir jeg helt sjokkert av hva visse godt voksne folk fr seg til skrive.

Jeg applauderer din tankegang, strafferammene for voldtekt i Norge er helt latterlige. Det vil si hvis gjerningsmannen i det hele tatt blir dmt da.

Takk for at du skriver det mange av oss tenker.

Mvh, Viggo S.

Ole

07.08.2016 kl.22:56

Til orientering var legdommerne som dmte frifinnelse 2 kvinner og en mann.Vrt spennende ftt hre begrunnelsene.

Jan-Erik Hansen

07.08.2016 kl.23:00

Hjertelig takk for dette flotte bidraget i denne saken! Jeg er enig med deg i hvert eneste ord du har skrevet, og har tatt meg den frihet dele dette med mine venner p Facebook. nsker deg en fortsatt fin sommer! :-)

Lisbeth Andreassen

07.08.2016 kl.23:04

Amen!

Anne-Torin Wandt Lynne

07.08.2016 kl.23:42

Bra skrevet. Vi m hele livet hjelpe til skjerme mennesker, andre eller oss selv, p begge sider. Da behver vi ikke legge ned s mange miliarder p kriminalomsorg, psykiatri og annet reparerende, som vi gjr. Nr nok er nok, reiser massen seg mot uvitenhet, som ogs finnes under drlig juridiske system.

Ingvild

07.08.2016 kl.23:43

Takk, bra oppsummering, gode poeng!

Jeg liker ikke uthenging av legdommerne med navn, bilde etc. Men jeg synes IKKE de tre gutta fortjener skjerming eller anonymitet!

Bjrn Bakke

07.08.2016 kl.23:59

Godt skrevet Anders! Vi vet fra utallige domfellelser og frifinnnelser at norsk rettsvesen gjr feil. Som i dette tilfelle. Det fr dommerne leve i skam med, det m vi (folket) leve med i forargelse. Det som forundrer meg er at rettsvesenet ikke er i stand til erkjenne egne feil, de er totalt blottet for ydmykhet. Det er forferdelig leit og en situasjon den lovgivende myndighet (Stortinget, dvs. vre politikere) burde diskutere i dypeste alvor. For her kan kimen til en farlig klft mellom folket og rettsvesenet ligge!

harstadvring

08.08.2016 kl.00:11

Fint innlegg, og jeg er enig med deg i det meste av hva du skriver. Du bommer likevel p et par ting, og glemmer noen viktige poenger som du kunne ha brukt.

1. Det var tre meddommere som fant dem uskyldig, ikke bare to. Hvis det bare hadde vrt to ville det endt med dom.

Det er et vesentlig poeng at samtlige syv fagdommere som har dmt i saken (frst en i tingretten og s tre i hver av de to rundene i lagmannsretten) har dmt dem skyldige. Blant meddommerne og lagrettemedlemmene som har dmt i saken, har det til sammen ogs kun vrt et mindretall som har ment at de var uskyldige.

Enkelte har uttalt at man ikke kan mene noe om saken uten ha fulgt den i retten. Vel, blant de som _har_ fulgt saken i retten er det et flertall som ser at de er skyldige. Blant dem er de syv fagdommerne - med utdannelse og erfaring og dermed best forutsetninger for vurdere bevisene og loven i saker som denne. Ingen av de syv fagdommerne hadde tro p at de tiltalte var uskyldige. Fagdommere kan ogs ta feil, og de er ofte uenige med hverandre, s det br veie ganske tungt at alle syv faktisk var fullstendig enige angende denne saken.

2. Det blir veldig feil klandre taxisjfren. Han har vitnet i alle tre rundene i retten, og han stilte opp p rekonstruksjon av hendelsen under etterforskningen. Han er en helt i denne saken, og det er ganske trist at du prver legge deler av skylden over p ham.

Folk gr p fylla eller ruser seg sanselse rett som det er. Da br de gjerne komme seg hjem i taxi, og aller helst sammen med folk som kan hjelpe dem. Taxisjfren kunne umulig vite hvilket forhold offeret hadde til disse slaskene. Taxisjfren er ikke skyldig i noe annet enn tro det beste om folk - slik som man skal - da han regnet med at jenta var i gode hender og ville bli tatt vare p.

Jeg vil tippe at taxisjfren klandrer seg selv nok som det er, for at han ikke s eller ikke forstod, og innlegget ditt hjelper ikke. Han gjorde ingenting galt den kvelden, og har i ettertid gjort alt han kan for f de skyldige dmt.

3. Det har sviktet i to ledd her. Frst ble jenta voldtatt, og deretter ble det trukket ut tre meddommere som bagatelliserte voldtekten og mente det var "frivillig sex".

Hva som rrte seg i hodet til meddommerne og fikk dem til lande p avgjrelsen de gjorde, fr vi nok aldri vite. Det vi vet er at de er en mann i 50-60-rene og to damer p 56 og 69 r. Det kan tenkes at en del utdaterte holdninger angende sex henger igjen hos dem. Det er kanskje lenge siden de selv var p fest og mtte gjre seg noen tanker om grensesetting og samtykke, eller mtte kjenne det selv p kroppen. Mye kan ha vrt annerledes den gang de selv var unge.

Det er problematisk at gjennomsnittalderen p meddommere er spass hy, og kanskje srlig i slike saker som dette. Det er et viktig rettsprinsipp at man skal dmmes av sine likemenn, men hvor like er egentlig en 69 r gammel besteborger og en tenringsjente som tar dumme valg?

Unge voldtektsofre br slippe bli mtt av fordomsfulle gamle kjerringer i retten, som rister fordmmende p hodet over unge jenter som bruker for kort skjrt eller blir med fremmede menn p fest. For dem er det lettere f sympati for de veltalende unge mennene i dress som ikke m f fremtiden sin delagt, stakkars. Jenta tok noen dumme valg, og begikk feil som en "ordentlig" jente ikke ville gjort, s da er hun ikke s mye verdt, tenker de nok. Slike holdninger er det mange av i samfunnet vrt, og srlig blant den eldre kvinnelige garde. Dessverre er noen av dem oppnevnt til meddommere.

Anders Moe

08.08.2016 kl.11:54

harstadvring: Meget gode poeng du kommer med her, langt fra feilfrie tekster jeg kommer med.

08.08.2016 kl.00:23

Litt vel mye rants, og overstadig med taperbeskyldningene, ved aldersforskjellen.

Hva mener du om voldtekter det ofrene blir brutalisert, sparket, sltt helselse, blir dratt etter hret og voldtatt p omgang, og tilbringer resten av livet p krisesentere sammen med familien, der gjerningsmennene nesten utelukkende er fremmede innvandrere?

Anders Moe

08.08.2016 kl.11:53

Anonym: Hva i all verden tror du jeg mener om det?

Therese

08.08.2016 kl.00:42

De svina visste godt hva dopet ville gjre med jenta og at hu fikk for stor dose. Dumt av jenta ta dop ja, men de guttene hadde erfaring og visste akkurat hva de gjorde og putta i henne, og de gjorde det med en hensikt. Jeg grsser!

Men det er godt se at s mange menn er i mot det som har blitt gjort, og det gir hp om at ikke alle menn har blitt slave for de seksuelle lystene sine

Men nr det gjelder taxisjfren er det noen sm ting jeg syns er verdt tenke p fr man kritiserer han. Han er p jobb og kan strengt tatt ikke begynne kjre enhver overfulle jente gratis hjem til seg selv (man vet jo ikke om hu er i stand til betale nr man kommer hjem). Og for alt han visste s kunne dette vrt en gjeng p 4 som var p tur sammen i campingvogna, og mulig guttene bare hjalp den fulle/dopa venninna/kjresten til sin egen seng...

Elisabeth

08.08.2016 kl.00:52

Fantastisk!!! Skulle vrt flere av deg!!! Takk!!!👍👍👍

Eivind Thorsen

08.08.2016 kl.02:14

Takk.

Denne saken gr s sterkt inn p meg av den enkle grunn av faktisk hva dette er.

Men ogs fordi jeg kjenner s mange som har lignende historier.

Mennesker jeg bryr meg om og er glad i. Mennesker jeg kan fle p smerten til. Jeg er s sliten av fle p s mye smerte.

Nr jeg leste om denne saken s kjente jeg bare strupen stivnet og det ble vondt puste.

Jeg er ingen tilhenger av religion osv, men skulle virkelig nske at disse fikk et hett sted havne i.

Martin

08.08.2016 kl.02:17

Jeg tror ikke alle av dem var over 30 r da hendelsen skjedde. Detaljer finnes her: https://lovdata.no/dokument/LBSTR/avgjorelse/lb-2015-85818 Ellers ganske spot on med hva jeg ogs fler - m36

Anders Moe

08.08.2016 kl.11:52

Martin: Du har rett i det aldersmessige. Beklager den.

Svein Egil Torgersen

08.08.2016 kl.08:37

Fullstendig enig i alt som skrives av et medmenneske her, med en grei oppsummering om at ugjerningene som her er begtt kvalifiserer til rasshlstatus p livstid uansett. S fr juss vre juss p sin krampaktige og uforstelige mte s mye den vil.

Svein Torgersen

Olav

08.08.2016 kl.08:58

Dette er faen meg tragisk, hvorfor er mannen alltid automatisk skurken, s n skal kvinner til og med dagen etter godkjent sex kunne ombestemme seg og vips s er du voldtektsmann.... Da kjenner jeg noen jenter jeg vil anmelde jeg ogs.... Blir for lett kunne delegge livet til folk det her

ragnhild

08.08.2016 kl.09:00

Kjempebra skrevet,nr det er sagt forundrer det meg at ingen prver se sammenhengen mellom alkohol /dop og manglende dmmekraft.

Ferdes man i et festmilj med ukjente , beveger man seg i et risikofyllt milj der alt kan skje,verden er ikke s snill der ute at man ikke trenger vre p vakt.

Jeg dmmer ingen men vr kritisk i forkant og for all del, forsiktig i omgang med alkoholen.

vargas12

08.08.2016 kl.09:08

Hei

Du skal vre forsiktig med uttale deg som om du var til stede under voldtekten. Disse mennene, skyldig eller uskyldig, er frikjent p alle punkter av en norsk rettssak. Da blir det dustete uttale seg p denne mten. La det ligge.

Vargas

Anders Moe

08.08.2016 kl.11:50

vargas12: De dmt av jurister. Det er flere vitner. Det er hevet over enhver tvil at de bde ga henne stoff og hadde sex med henne etterp. Ikke faen om jeg lar det ligge.

Ren

08.08.2016 kl.09:30

Hei, Anders

Fantastisk at du forsvarer denne jenta mot udyrene. Men jeg er faktisk overrasket og skuffet over mitt eget kjnn fordi en del menn, ikke alle, synes at dette ikke er s alvorlig. Jeg har skrevet en sak om dette selv, s flg gjerne debatten ogs der, og kom med dine innspill. kulturdrops.blogg.no ,Hper rettferdigheten seirer til slutt i denne saken. Jeg skal definitivt flge med p bloggen din videre.

Jeanette

08.08.2016 kl.10:45

VELDIG BRA SKREVET! Godt at det finnes ekte mannfolk som deg, som tr si de rette ordene rett ut fra leveren, tommel opp :-)

08.08.2016 kl.10:50

Meget godt skrevet. Blir rystet nr jeg leser enkelte av kommentarene. Men som det hele handler om s er det tomhjernede idioter som str bak og dessverre s kan tomhjernede idioter kommentere her ogs.

Audun

08.08.2016 kl.11:02

Registrerte at du skrev at "du kjente minst en annen jente/kvinne som var blitt dopet ned og voldtatt av disse tre". Du burde motivere henne til anmelde, dvs nye sttte bevis i saken kommer opp, og saken til denne jenta som du omtaler i ditt blogginnlegg kan komme opp igjen for rettssystemet.

Jeg har flere rs fartstid bak meg i norske fengsler og kjenner dessverre litt for godt igjen karakterene bak denne handlingen. Jeg vet ogs godt hva mdma er, og hva den gjr med folk. En for stor dose gjr at man mister alle kontroll over sine egne flelser og absolutt alt av hemninger som fr var lukket, pner seg... Og dette var disse tre voldteksmennene fullt klar over, og handlingen var klart overlagt, ikke bare voldtektene men ogs handlingen med gi henne for mye mdma.. En lav dose mdma ville kun frt til en "normal" lykkeflelse og hemningene ville fortsatt eksistert i stor grad...

Disse er veteraner innenfor sitt felt, og jeg har selv opplevd ha en tidligere kamerat som drev p med det samme.. Han endte opp med 6 rs fengsel til slutt for 2 voldtekter. Jeg "sa opp" vennskapet den gangen jeg s hvordan han hele tiden fikk seksuelle tjenester av jenter ved gi dem mdma. (Og noen r seinere ble han alts dmt for voldtektene)

Mdma er det "nye" voldteksdopet og kan sammenliknes med piller som ble lagt i drinkene til kvinner fr s de ble et lett offer...

Dette er en veldig viktig kamp som du har pbegynt og ikke br slutte. Jeg har litt "svin p skogen" og blir et lett "offer" for mediene om jeg uttaler meg etter som jeg har vrt inne i fengsel for en del for helt andre ting som har med vinningsforbrytelser og gjre, og det gr derfor p min troverdighet som allerede er . Derfor gir jeg mer enn gjerne ut noen livliner til dem som vil ta opp denne utrolige viktige kampen. For dette er kun toppen av isfjellet.

Som sagt; F henne nye jenta til melde seg, f i gang en ny sak.. S ruller snballen av seg selv til slutt.... Og jenta som n led nederlag kommer til f oppleve en meget fortjent oppreisning i form av rettferdighet!

Anders Moe

08.08.2016 kl.11:48

Audun: Takk for god oppklaring, hper flere ( spesielt "forsvarerne" i kommentarfeltet her ) leser nye hva du skriver om virkningen. Jeg tillater meg poste det du skriver over her i kommentarfeltet p facebook-innlegget mitt, da det er hyrelevant.

Hans

08.08.2016 kl.11:19

En hat-blogg. Punktum.

Anders Moe

08.08.2016 kl.11:46

Hans: Jepp, jeg hater folk som forgriper seg p andre. Bare snn jeg er. Punktum.

Svein Larsen

08.08.2016 kl.11:22

Buuuuuuullshit......utfra overskriften!!!!!!! Enkelt og greit.

Sture

08.08.2016 kl.11:28

Hm - det begynner bli mange blogger og rasende innlegg p facebook som vil steine lekdommere som gjorde sin borgerplikt (fordi de mener dommen er feil), innfre gapestokken som ble avskaffet for 200 r siden, ta i bruk selvtekt, borgervern og vold mot frifunnede og lekdommere. Kastrering er noe som br innfres i norsk lov? Selv politikere fra Hyre og AP kaster seg p hatblgen og deler lynsjemobbens indignasjon. Ber man folk beholde fatning og ro blir man hetset med kallenavn og de vil gjerne vite hvor du bor (hvorfor?). En stein gjennom vindusruten?

Dette innlegget flommer over med "svin" og "drittsekker". Nei - man har ikke sex med en ruset person men hva nr man selv er dopet sanselst ned og ruset (ruset svin)? Man kjrer ikke bil nr man er ruset men likevel kjrer folk bil nr de er ruset (drittsekker). Man slr ikke ned folk eller stikker med kniv (svin og drittsekker). Man sprenger ikke uskyldige mennesker ihjel fordi man hater (svin, drittsekker og terrorist).

Beklager - du bringer lite nytt i saken og denne kronikk preges av emo og harme. Du "hylles" og ingen er uenig - men retten har talt og lynsjemobben m roe seg ned. Domstolene skal ikke erstattes av Sr-Statenes lynsjemobb.

Anders Moe

08.08.2016 kl.11:57

Sture: Nei, men folk som distribuerer dop til ungjenter og utnytter dem ( eller bare en av delene ) skal eksponeres s hele verden fr se.

Anonym

08.08.2016 kl.11:48

Bedre kan det vel ikke sies. Du er ikke alene om alminnelig dannelse og omsorg for dine medmennesker. Dessverre er vi en liten minoritet som stadig blir enda mindre. Jeg har levert jenter p legevakt for pumping, ringt sstre og foreldre, holdt hr mens jenter tilsynelatende har spydd innvollene ut, levert jenter med taxi hjem til foreldre, samboere, venninner m.m. Dette til tross for at jeg selv har vrt godt pvirket av alkohol. Det krever kun et minimum av empati og mentale ferdigheter. Som du s korrekt ppeker s hster alle som de har sdd. Jeg har gleden av ha et fantastisk nettverk av venner som stiller opp nr det er meg eller noen jeg bryr meg om som trenger en hjelpende hnd. Hvilket jeg er umtelig takknemlig for i en ellers etisk og moralsk forkrplet verden med noen f unntak. Tusen takk for spredning av elementr folkeskikk, empati og omsorg 1-2-3. Det tydeligvis et prekrt behov for den slags n til dags.

Martin

08.08.2016 kl.11:56

Nei og atter nei. Nei, de burde ikke gjort mye av de de gjorde. Ja, de er helt sikkert rvhl, men det gjr dem IKKE skyldige i gruppevoldtekt. Norsk rettsvesen krever et ordentlig flertall for unng at uskyldige blir dmt. Dette er VIKTIG. Man kan ikke sende folk i fengsel for sikkerhetsskyld. Og det er faen ikke greit sende drapstrussler og slikt til mennesker rettsvesenet har frifunnet. Den slags lynsjemobmentalitet hrer ikke hjemme i et sivilisert samfunn. Bevisene i denne saken er for svake til kunne anke saken, og saken har flere sider. Man kan ikke bare feie vekk bevisene lagt frem av forsvarer fordi jenta sa noe skjedde. Man m flge beviser, ikke pstander, i retten. Har disse mennene snodd seg unna er det utrolig tragisk, men at uskyldige blir dmt er enda verre.

Og til slutt. Jenta burde ALDRI reist p fest aleine med tre ukjente menn og vi burde slutte late som at det burde vre en ufarlig ting gjre nr vi alle vet hvor mye dritt som skjer. Menn str bak nesten alle tilfeller av voldtekt og grov vold som blir begtt s reise p fest med tre ukjente er idiotisk. Det er livsfarlig gjre snne ting og dette burde vi alle lre barna vre. Og NEI, det gir ikke skylden til ofre nr ting skjer. Det er alltid gjerningsmannens skyld. Men vi m da for faen lre barna vre beskytte seg selv mot psykoene vi alle vet er der ute??

Nils Stava

08.08.2016 kl.11:56

Om 3 jenter hadde dopet meg ned og hatt sex med meg, s syns jeg d hadde vert helt toppers 😊👍

Jenter syter for alt mulig...

Anders Moe

08.08.2016 kl.11:58

Nils Stava: Nok en nisse. Og du kan ta det med ro; det vil aldri skje deg.

harald

08.08.2016 kl.11:57

Artikkelforfatter er akkurat det som er feil med jury systemet. Han lar sterke flelser som hat, ta fullstendig over.

Du er av den karakter som fyrer opp under og skaper mer kaos og hat, for nr du tror du sprer rettferdighet, ser de fleste at du sprer om deg med hat og sinne.

Anders Moe

08.08.2016 kl.11:59

harald: Ja, jeg er problemet her...

Arild

08.08.2016 kl.12:15

Anders takk for en fin artikkel. Ser det er mange som ikke helt liker det vre medmenneske og ta vare p andre. Nr noen kommer med at det du skriver er en hat post og tullete bemerkninger om at hun har ombestemt seg og gjesp gjesp gjesp.. Har de ikke skjnt en dritt av hva du skriver.

Jeg sttter deg 100% bak alle ord du skriver. Om noen synes det er helt ok at menn i 30-ra:

- tar med seg EN 18 ring til ett sted hun ikke har vrt fr

- gir henne stoff

- har sex med henne p omgang

Og ikke tenker en eneste tanke om at dette er feil.. hvem er s disse som hevder at dette er helt ok? Jeg bare hper at min datter ALDRI blir invitert p fest hos noen av dere...

PS!! Jeg driter i hva loven sier .. for meg er disse handlingene feil samma hva...

Men takk Anders, super bra!

Basse

08.08.2016 kl.12:17

Bra skrevet. Og de fleste med intelligensen i behold, er enig i det. Jeg g tror at de tre ambene som gjorde dette, engang fr sin "belnning".

Live

08.08.2016 kl.12:22

Her setter du ord p det jeg ogs har lurt p. Hvorfor er det plutselig lov servere dop til tenringsjenter? Med tanke p at de kjente til stoffet, burde de til og med kunne tiltales for forgiftningsforsk. Om hun hadde vknet opp i hytten og vrt med p alt, burde de fremdeles taes for voldtektsforsk, siden planen var dope henne ned for s ha sex med henne. Da spiller det egentlig lite rolle om det var frivillig eller ikke, i og med at graden av frivillighet for dem ikke spilte stor rolle.

Anne

08.08.2016 kl.12:34

Meget bra formulert - kunne ikke vrt mer enig med deg. Forstod det slik at disse skalte mannfolka hadde sm barn selv. Lurer p om de selv syns det hadde vrt greit at 3 voksne mannfolk hadde gitt narkotika og forgrepet seg deres egne blir tenrings dtre? Det samme gjelder "leke" dommerne som mente dette var handlinger som ikke brt med Norsk lover. Eller taxi sjfren? Hadde dette vrt deres datter, eller sster...hadde de ment det samme da? Du m ikke tle s inderlig vel den urett som ikke rammer degselv...

Yusuf Changa

08.08.2016 kl.12:40

Kjenner jeg blir ytterst provosert. omtale mdma som et taperdop synes jeg faller p sin egen urimelighet. Den dosen som er omtalt er heller ikke ddelig, dette er kun svada.

Dette er ene og alene et resultat av alkohol.

Skal vi f bukt med voldtekter m vi forby alkohol, stenge grensene, legalisere og subsidiere stoffer som LSD, Cannabis, DMT og Psilocybin.

Anders Moe

08.08.2016 kl.13:47

Yusuf Changa: drugs blir ikke bedre bare fordi alkohol eller et annet stoff er farligere.

Nicolay Andresen

08.08.2016 kl.12:46

Forsvidt et greit innelegg, bortsett fra at du fyrer deg litt for barnslig opp mtp at du har en del lesere og ikke har alle fakta i saken du heller. Og du viser at du har sm kunnskaper om annen rus enn alkohol og det bruker jeg n litt tid p:

Ta Midnight Sun Festival - Lite alkohol, mye mdma og annen psychedelics. Her er den ingen ordensforstyrelser, ikke noe noe vold, brk eller seksuelle krenkelser. Selv forspling forekommer ikke. (Kilde: an.no)

Ta Into The Valley i Sverige - Lite alkohol, mye mdma og annen psychedelics. Det samme her, ikke vold, brk eller seksuelle overgrep. (kilde: http://www.dt.se/dalarna/rattvik/102-narkotikabrott-och-noll-valdsbrott-pa-into-the-valley-i-dalhalla-lugnaste-eventet-jag-har-jobbat-pa) Nabofestivalen som inneholder biler og alkohol melder om vold og tafsing.

Dette er to eksempler, lista er lang over slike festivaler som gr rolig for seg. Ser du p statistikken fra festivaler hvor alkohol er hovedingrediensen s er vold, forspling, tafsing og andre overgrep et mye strre problem.

S i flge deg er man en strre taper om man blir tatt i besittelse av sopp, mdma eller lsd enn nr man drikker, sloss og voldtar. Rart syn. Og fr du sier noe, ja disse tre karene var i besittelse av bl.a mdma og sopp. Men hva har vi sakt om skjre alle over en kam? Alle muslimer er ikke terrorister. Og at voldtektsmenn eller andre rednecks fr tak i f.eks LSD skjer fra tid til annen.

- Hilsen leger, advokater, fotografer, helikopterpiloter, eiendomsmeglere, livsnytere, kunstnere, butikkansatte - lista er lang over oss som ikke fler for snuble rundt blandt et forfyllet klientell og heller nsker lre noe, utvide horisonten vr eller rett og slett bare ture litt p en festival eller et utested. Om du er interresert finner du oss p festivaler og utesteder hvor vold, tafsing og innpslitne karer er et mindre problem enn blandt hvermannsens fyllekuler.

Anders Moe

08.08.2016 kl.13:46

Nicolay Andresen: Herre for et sjanselst innlegg du kommer med her. Du som tydelig nsker litt mer bruk av "psykedeliske stoffer" fremstr ikke som et godt eksempel, for si det mildt.
1. Jeg har ikke nevnt noe pro-alkohol et eneste sted i innlegget mitt, det er noe du antar.
2. Siden du spr s har jeg ikke mye til overs for sjenking heller, og antar at det i tillegg var MYE alkohol inne i bildet her.

S kommer det latterligste av alt: "S i flge deg er man en strre taper om man blir tatt i besittelse av sopp, mdma eller lsd enn nr man drikker, sloss og voldtar. " Jeg har ikke nevnt dette med et ord. Enhver som voldtar noen er blant det laveste kakerlakk du finner. Jeg mener du er en taper om du i 30 ra flyr rundt med NOE SOM HELST dop for tilby/selge/pushe dette p yngre mennesker, og du som en annen kan legge av deg snakke varmt om dette. Det kan faktisk vre noen unge der ute som kan tro du har rett.

Hedda

08.08.2016 kl.12:49

Dette var ufattelig bra skrevet! Her traff du virkelig spikeren p hodet.

Jeg kunne ikke vrt mer enig!

Espen

08.08.2016 kl.12:51

Nok en "se hvor mye stygt jeg kan skrive om de tiltalte"-blogg... jada du er kan skrive stygge ting og det er gtt inflasjon i menn som deg som skal vise hvor moralsk overlegne de er. Du fr i allefall bekreftelsen du er ute etter.

Du tilfrer intet nytt!

Skulle gjerne sett de dmt, men dessverre kom tvilen her de tiltalte til gode.

N skal alts taxisjfren, de som frikjente og mennenes familier hetses og tas.

Mine tanker gr til offeret, de frikjentes barn, ev. samboere og familier. De har ikke bedt om dette. Stakkars, stakkars mennesker!

Anders Moe

08.08.2016 kl.13:36

Espen: Har vrt meget mild mot de som n m betale erstatning. Om du tror dette er det styggeste jeg kunne skrevet, m du tenke p nytt.

08.08.2016 kl.13:04

Det beste og mest fornuftige jeg har lest av meninger og betraktninger rundt denne saken. Takk!

Eline

08.08.2016 kl.13:36

Hva er det med dere som mener at artikkelforfatteren sprer hat og sinne? Han er for stenge inne voldtektsmenn for deres ugjerninger, og dere mener dette er hat? Herregud alts. Ikke rart det norske rettsystemet er helt p jordet. Og for dere som mener at det var "frivillig sex" fra jentas side, hvor kommer det fra? Ingen sterkt ruset person har kontroll over seg selv og det vet alle. S det blir likevel ikke "frivillig". hvis dette hadde skjedd en av deres nrmeste kan jeg love dere at dere ikke hadde ment som dere mener n.

Stig

08.08.2016 kl.14:13

Hele Rettssystemet i Norge er noe feil med. Det er overgriper som sitter igjen som vinner. Det er de som fr beskyttelse, og konomisk sttte.

Elijah

08.08.2016 kl.14:16

Det er sant man skal ikke ha sex med noen som er kraftig beruset. Det burde si seg selv.

Dette gjelder ogs selvsagt at man ikke skal ha sex med menn som er kraftig beruset. Man skal ikke ha sex med noen som er kraftig beruset uavhengig hva slags kjnn det er.

08.08.2016 kl.14:21

Det er ikke fremmede gutter nr dei er 30 men er voksne folk ,dei burde ftt livstid for dope og voldta henne ,skjnner ikke pointe med dope ned folk for ha sex med dem,dei kan vel heller ta noen som vil ha frvillig sex iten vre pvirket av verken alkohol eller narkotika eller whatever det skulle vrt

Anne-Torild

08.08.2016 kl.14:29

Veldig bra skrevet. Det var aldri snakk om likeverdig morsom gruppesex, realiteten var menn med dop, gir jente dop for deretter misbruke henne.. Veldig glad hun overlevde, smart nok i doptken til sende sms til mor, og komme seg ut derfra. Mtte det bli ny rettssak, der de dmmes for gi henne ddlig dose dop, overgrepsvoldtekt, frihetsbervelse og gjengvoldtekt. LA de f maks straff for alt, de var tre, hun var en, p feil sted til feil tid. Det finnes ikke noe formidlende om det disse mennene har gjort, det er s umenneskelig og uhyrlig som det gr an.

per

08.08.2016 kl.14:31

Flott beskrivelse av Anders Moe .Vi skal ikke godta et samfunn som fordmmer unge pene jenter og g i bikini for de da viker provoserende p noen menn. Nei alle har en soleklar rett til og g med bikini i det offentlige rom. Det skulle bare mangle ogs . Vi fr luke ut idiota og overgripera i samfunnet vrt. Det andre jeg nsker er og fjerne legdommerene fra norske rettssaler ,de utgjr en stor fare for rettsikkerheten i landet,da de ikke har kompetanse til og dmme folk.!!

Fl

08.08.2016 kl.15:06

Hva om man er like kraftig beruset selv?

Anders Moe

08.08.2016 kl.15:39

Fl: vre beruset kan aldri bli en unnskyldning for voldta.

Er du "klar nok" til f den opp, er du klar nok til vite hva faen du driver med.

TORE

08.08.2016 kl.15:51

Du m serist roe ned. Jeg skjnner sinnet og frustrasjonen hvis de faktisk er skyldig, men du m ta deg en sigg og face realiteten; de er dmt uskyldig av norsk rettsvesen. Akkurat n oppfrer du deg som en nisse med de hat-uttalelsene.

Du var ikke der da denne episoden skjedde...s hvordan kan du med 100% sikkerhet si hva som skjedde? Jeg stemmer for lgndetektortest av alle mennene. Dessverre er det nok en grunn til at rettsvesenet ikke bruker dette. Ikke misforst meg, hvis de faktisk er skyldig fortjener de mange r bak ls og sl, men man kan da ikke oppfre seg snn som dette mot folk som er ikke ble dmt?

Anders Moe

08.08.2016 kl.15:58

TORE: Foreslr at du leser hele dommen og ogs vitneutsagn fra andre som har mtt p de samme menneskene, fr du angriper meg. Er forvrig helt rolig her jeg sitter.

TORE

08.08.2016 kl.16:03

Det skal jeg gjre. Men jeg regner med at de som dmte dem uskyldig ogs har hrt vitneutsagnene, samt mtt disse menneskene? Jeg mener ikke angripe deg; jeg bare syntes det er skummelt at folk som er dmt uskyldig kan oppleve denne lynsjemobbingen. P en annen side, hvis de er skyldige er dette selflgelig p sin plass og vel s det.

Anders Moe

08.08.2016 kl.20:35

TORE: De som dmmer de uskyldig har vektlagt et par ting som for meg teller null ift resten av "storyen" , det som er hevet over enhver tvil og ogs; flertallet dmmer de faktisk skyldig, de m betale erstatning, det er kun en teknisk svikt i et latterlig system som gjr at de gr fri.

Serr

08.08.2016 kl.16:06

Jeg synes du fremstr som en bastant idiot som bruker hersketeknikker og usakligheter i diskusjoner med folk som er uenige med deg, Jeg skjnner at du prver st frem som en moral-ridder, som de fleste andre i dagens samfunn, men ting er ikke ndvendigvis s svart hvitt som du skal ha det til. Er 100% enig i VIRKELIGHETENSVERDEN sitt innlegg. Dette er en myndig person p 18 r alts 2 r over seksuell lavalder, ikke et barn. Om hun velger ta MDMA er det fullt og holdent hennes valg og ansvar. Det er ogs helt normalt at en person p 30 ligger med en person p 18 uten at noen av disse er sosiale utskudd. Man skal selvflgelig ikke ligge med en som er bevisstls eller overstadig beruset, men hvor lett er det skjnne hvor beruset en person er? Spesielt om mennene er like beruset som henne? S vidt jeg forstr var hun helt tilstede under hele sex akten, og var til og med den som initierte det hele. MDMA er ikke et voldtektsdop, man er helt klar i hodet, men man reagerer sterkere og nsker mer fysisk og psykisk kontakt. Ingen tvil om at hun kanskje ikke ville gjort dette om hun ikke hadde tatt MDMA, men det tok hun alts, frivillig. Om hun selv inviterer til sex, og gjennomfrer oralsex osv. s er det veldig vanskelig for disse mennene se p det som skjer som en voldtekt. Da m man isfall slutte ha sex i beruset tilstand fordi det er en liten sjanse for at den andre parten ikke ville gjort det samme edru. Jeg kan skjnne at hun angrer p det hun har gjort, og at hun fler seg utnyttet, men jeg mener hun m st for egne handlinger. Hun tok et dop som endret hennes personlighet nok til at hun hadde firkant med 3 fremmede menn, tilsynelatende frivillig. Var denne dama ruset? Ja. Var disse mennene ogs ruset? S absolutt. Hadde disse mennene da like drlig dmmekraft som henne? Ja. Og dette mener jeg er avgjrende. Om du blir med en dame hjem fra byen, har frivillig sex med henne, s kan hun ikke si du voldtok henne fordi hun ikke egentlig hadde hatt sex med deg om hun ikke hadde tatt det dopet hun tok i gr. Jeg synes ikke hun har grunnlag for kalle dette en voldtekt og er helt enig i frikjennelsen. S fr dere fortsette heksejakten deres og delegge 3 liv mens dere klapper dere selv p skulderen.

Anders Moe

08.08.2016 kl.20:45

Serr: Du kjrer hardt p med en del bastante pstander selv i s fall. Du "vet" at de 3 gutta hadde like drlig dmmekraft som henne? Godt gjort. Du "vet" at det var hun som tok initiativet til sex? Var det etter at de bar henne bevisstls inn i hytta? Hun kviknet til og det frste hun tenkte p var at hun ville ligge med dem? S skriver du selv at de har gitt henne et dop som endret personligheten hennes, alts et stoff de hadde tatt fr og hadde med seg og kjente virkningen av, men hun ikke hadde tatt tidligere. Tror ikke du skal kalle andre bastante idioter, fr du selv flger opp med det du har gjort her.

Forvrig enig i det siste du skriver, men om s hadde skjedd tviler jeg p at et flertall i norsk rett ville funnet meg skyldig og jeg hadde endt opp med betale 100.000 i erstatning.

Fl

08.08.2016 kl.16:19

Fl: vre beruset kan aldri bli en unnskyldning for voldta.

Anders Moe: Er du "klar nok" til f den opp, er du klar nok til vite hva faen du driver med.

---------------------

Joda, men her viser det seg jo at hun har vrt deltakende og til stede under sex akten, noe man har hndfaste bevis p. Hvordan er da dette en voldtekt?

Mitt navn

08.08.2016 kl.16:38

Hadde du bare droppet alle de usmakelige utsagnene dine, s hadde dette vrt et godt innspill til debatten som pgr.

Du rakker ned p andre menn og kaller deg selv realnorwegian? Nei takk, du er ikke en ekte nordmann med den hatefulle holdningen.

Neste gang du er s innmari forbanna over noe du er uenig i, s burde du vente med trykke publiser til du har hvilepuls igjen.

Anders Moe

08.08.2016 kl.16:49

Mitt navn: Beklager, men m le av deg. RealNorwegian er et nick jeg bruker p instagram, en konto som har null med denne saken gjre og heller en 1 000 bilder fra reiser og natur. Du br ta det siste rdet du ga meg, og rette det til deg selv.

Pdden

08.08.2016 kl.17:06

Takk for god artikkel! Jeg mener at man bare kan drite i ha rettssaker om voldtekt, burde vre automatisk domfellelse av menn. Kvinner lyger aldri om voldtekt, og menn er drittsekker uansett. Helst kastrering ogs, og livsvarig. Da frst er vi en rettstat og kan ikke sammenlignes med de bestialske statene i midtsten....eller; vent n litt....hmm

Anders Moe

08.08.2016 kl.20:29

Pdden: Selvsagt skal vi ha rettsaker. Alle m ha rett til et forsvar, og f lov til forklare seg. Allikevel m det gjres noe i f t rettsaker og legdommeres holdninger. Det blir stilt sprsmlstegn ved alt jenta har gjort og ikke gjort, hvordan hun har kledd seg, etc. Det er totalt urelevant, da alle ( menn og kvinner ) br kunne le, danse, flrte, kle seg slik de nsker men allikevel kunne si nei til sex, eller forvente at ingen har sex med dem selv om de har sovnet eller blitt s berusa at de ikke evner si hverken nei eller ja. Og en jente som angrer et one-night-stand tviler jeg ekstremt hardt p at gidder levere falsk anmeldelse og forflge en rettssak nr man vet det tar et godt r fr den kommer opp, det blir en hel haug vanskelige sprsml, avhr etc. for s ha under 10 prosents sjanse for domfellelse. Det kan selvsagt skje, men i de tilfeller tror jeg ogs det ikke vil ende med hverken dom eller erstatning.

Det var et serist svar p et userist innlegg.

08.08.2016 kl.17:49

Neh. Ikke ro deg ned du mrmoe, kjr p! Dette innlegget ruler bigtime, og skal deles!

Knut Terje Tuv

08.08.2016 kl.17:51

Utrolig bra skrevet. Blir skremt av de som prver ta voldtektsforbryterene eller dop og forsvar. De aner ikke hva de prater om. Ser det er en jern som mener det er alkoholens skyld.. Viser hvor utrolig liten kompetanse han har nr det kommer til dop.

Absolutt ikke barnslig innlegg. Du kaller en spade for en spade og slik skal det vre.

Kjella

08.08.2016 kl.18:31

"Du har ikke sex med noen som er kraftig beruset. Punktum"

I s fall tror jeg de fleste kameratene mine har blitt voldtatt...

Anders Moe

08.08.2016 kl.20:22

Kjella: Ser at du prver vre litt morsom. Tror vi begge forstr godt hva jeg mente med denne.

Norman Niclasen

08.08.2016 kl.18:41

Spot on Anders!👊🏻😎

Remi

08.08.2016 kl.18:57

Applaus til deg! Veldig bra skrevet :-) Jeg er helt enig!

per

08.08.2016 kl.19:04

Anders har helt rett Slike krapyler br vi skjermes for,og spesielt unge jenter Hper denne saken setter fokus p alle feil avgjrelser av politiet Det er noe totalt feil i systemet nr de fleste slike saker blir henlagt,men dette er norsk rettsvesen ,p sitt beste . Offeret er i de fleste saker den som taper desverre Folket trenger langt bedere rettsikkerhet !

Man

08.08.2016 kl.19:18

Dette blir litt for dryt. Jeg har selv vrt med kamerater p byen og s har vi tilfeldigvis ftt med oss en fin dame hjem p nachspiel (kanskje vi forskte f med flere ogs uten lykkes. Og kanskje en av oss hper f seg noe (inkludert dama). Kanskje alle har vrt dritings eller whatever, og s hopper en av oss til kys med henne. Kanskje begge er like dritings. Vettet og fornuften er borte forlengst. Vanligvis gr jo dette bra. N sier jeg ikke at det det var snn i denne saken, men det finnes ganske mange grnyanser i en slik happening, og det var kanskje det retten la til grunn. Man er faktisk uskydlig s lenge det er tvil om hva som har skjedd.

Anders Moe

08.08.2016 kl.20:21

Man: Jeg ser poenget ditt, men samtidig; nr flertallet finner de skyldige men systemet vrt er slik at det holder med mindretall imot s unngr de straff men m tross alt fortsatt betale erstatning; er man helt uskyldig da? I dette tilfellet, etter ha lest dommen og ftt med meg mer bakgrunnshistorikk mener jeg nei. S kan rettsystemet vrt definere hva det vil.

Silje

08.08.2016 kl.19:29

Jeg kunne ikke vrt mer enig! Og med tanke p hvor mange negative kommentarer du fr her, s er det jammen ikke rart man holder seg singel... For hvem vil vel vre med menn som syns dette er innafor? Eller som mener dommen var rett? Nei, ellers takk. Amen til deg!!

Julie

08.08.2016 kl.19:42

Troa p rettssystemet har jeg mista for lenge siden, da min datter p 3 ble seksuelt misbrukt. Saken kom ikke engang til retten, noe som jeg ble advart av bde barnevern og advokat helt fra starten av. Fordi det er helt vanlig at seksuelle misbruk p s sm barn blir henlagt p bevisets stilling.

S denne saken sjokkerer meg absolutt ikke, men den er ekstremt trist. For det viser bare hvor drlig rettsystemet faktisk er i Norge, og lar andre f ynene opp for det ogs. Dessverre har denne saken gtt mer og mer mot lynsjestemningen mot mennene og lekdommerene, og derfor mistet fokus p det egentlige problemet som da er hvordan rettsystemet i Norge er. Og det syns jeg ogs er ganske trist.

Camilla

08.08.2016 kl.20:34

De vise ordene du skriver til offeret, var kloke ord!! Hper hun fr lese ditt siste avsnitt. Takk for et meningsfylt og sterkt innlegg. Godt at folk bryr seg.

Alfadog

08.08.2016 kl.21:46

Helt utrolig jvla idiotiske kommentarer. Er du 18r er du pr definisjon voksen. Ung dum og naiv er faen ikke en unnskyldning. Er dere virkelig s jvla naive at dere tror at denne jenta ikke visste hva stoff er? . Skjerping folkens vi lever i informasjonens tidsalder. Eneste Kids fr hre idag er hold dere unna knark, det er farlig. Eneste lure jeg har lest her er hva faen slipper han taxi fyren unna med? prate aktor etter halsen, han er faktisk den som er nykter. Er dere sikre p at gutta visste hvor gammel Hu var? Er selv blitt domfelt for ting jeg ikke husker pga rus. Da sa dommerne at selvpfrt rus er ingen unnskyldning for det jeg hadde gjort slssing m.m. Ergo synsere, Hu valgte ruse seg med alle advarsler jeg vet hun har ftt opp gjennom rene, at hu ikke husker osv skal faen ikke komme henne til gode. Likhet for loven. Nr det er sagt 3 voksene menn burde holdt seg for gode til gyve ls p henne. Men taxi sjfren derimot han burde holdt kjeften sin med tanke p at han var den som faktisk transportere samtlige til stedet og som var edru. Virker som om han sa det aktoratet ville hre. Kansje han var fersk, hva vet jeg. vre ung kvinne som lar seg ruse ned, p byen det har aldri vrt lurt, selv i lille Hemsedal. Noe jeg er sikker p at hun vet n. Og det som ikke tar livet av deg, gjr deg sterkere.

LadyCarina

08.08.2016 kl.22:38

Godt skrevet, Anders, og viktig at ogs menn engasjerer seg og tar klare standpunkt i slike debatter.

Vi som vokste opp p 80-tallet merker med gru hvordan menns mentalitet sakte men sikkert endres. Istedenfor passe p damer som med all tydelighet ikke vet sitt eget beste, virker det som om det hos enkelte n gr sport i utnytte situasjonen. Bare trist...

PS. jeg er rykende fersk i blog-gamet, s flg meg gjerne :)

Forunderligverden

08.08.2016 kl.22:44

Hrer at jurister sier at det er bedre at 10 gjerningsmenn gr fri enn at n blir feildmt. Hh? HVA MED OFFERET! Et enkelt sprsml: Hvem av dem vil mest sannsynligvis lyve? Jo, det er nok gjerningsmannen.

tvile p et offer er et OVERGREP om man faktisk har bevis nok. Lekdommere er et FEILGREP.

Charlotte

08.08.2016 kl.23:19

S bra, og ikke minst fint skrevet. Hper det gr bra med jenta bde fysisk og psykisk (og det samme med mennene egentlig, ehe).

Anne-Ma Rnning

08.08.2016 kl.23:25

Et par rent praktiske sprsml angende norsk rettsvesen og -system. Alt ndvendig ellers sagt og svrt grundig og slagkraftig behandlet.

Er det ikke et kjempeparadoks at noen frifinnes fra en forbrytelse, men allikevel m betale erstatning, eller oppreisning til offeret? Som etter frifinnelsen vel ikke er noe offer med krav p erstatning. Har sett dette fr og fr det aldri til henge p greip. Er det for ta alle "forholdsregler" om det kommer fram at saken er feil dmt?

Et annet praktisk sprsml: Det var legdommerne som utgjorde loddet p vektskla. Dette at "likemenn" skal innkalles for dmme tiltalte personer. Vanlige "folk i gata" skal plutselig bli utpekt til bestemme og avgjre livsviktige skyldsprsml. Jeg har alltid stilt mine tvil ved dette. Vet at det er rhundrer lang tradisjon, Opplest og vedtatt som "riktig". Men er det det? Hvordan kan Jeg g rett fra hvilken som helst utdannelse og jobb til med ett vre "rettskyndig" dommer? Forstr at det er det essensielle: man er IKKE rettskyndig. Da br man heller ikke sitte som offentlig dommer i kompliserte straffesaker med mulighet til overkjre dem som er utdannede dommere/jurister. Rettsvesenet har overlevd seg selv. Legdommerordningen m avvikles. Dette blir helt feil, uansett hvor ideologisk riktig det framstilles.

Det tredje jeg undres over i denne saken er alt tatt opp, men jeg bare m utdype det. Disse "barske", eventyrlystne smbarnsfedrene dmmes ikke for besittelse og bruk av ulovlige narkotiske stoffer, som de dessuten viderepusher til andre. Riktignok gratis, men... Stiller ikke retten sprsml ved denne siden av saken? Hvor stammer dopet fra egentlig? Dette burde da vre grunnlag for en egen straffesak etter Norsk lov? Er det ikke ulovlig, eller kanskje det bare ikke er noe "bry seg med"?

Jon Faller

08.08.2016 kl.23:42

Spot on Anders. Hvis jeg finner en dopa 18-ring s legger jeg henne p sofaen og henter et pledd, en btte, og srger for frie luftveier. Det er ikke s veldig vanskelig??

08.08.2016 kl.23:51

Bra skrevet! Jeg er eldre enn denne jenta, og husker en gang som ung at jeg sluknet p fest pga for mye alkohol. Vknet neste morgen under en dyne i en seng. Med alle klrne p. Intet hadde skjedd, fordi dette var ordentlige folk som visste at noen kunne slokne, de hadde antagelig gjort det selv minst en gang. Og det kunne ikke ramle de inn og utnytte situasjonen. Dette var folk jeg kjente litt, men det finnes helt sikkert de som ville utnyttet situasjonen uansett. Hvertfall i dag hvor medmenneskeligheten ofte er fravrende hos noen, det er blitt kaldere tider.

Lars

09.08.2016 kl.00:05

Det gale som har skjedd her etter min mening er at 3 voksne menn har gitt en alt for stor mengde dop til en uerfaren bruker, noe som har gjort henne ute av stand til ta vare p seg selv, og dermed til gi samtykke. Dette kalles grov uaktsomhet dersom jeg ikke tar feil - de hevder ikke ha visst at det de gjorde var galt , men de burde ha visst det.

Nicoline

09.08.2016 kl.00:19

Virkelig bra skrevet! Gir meg tilbake troen p at det fortsatt finnes gode mennesker i verden som bryr seg om andres ved og vell :)

Ingrid Bjrnstad

09.08.2016 kl.00:40

uansett om hun visste hva rus er eller ikke fremgr det av saken at hun ble dopet ned, dette impliserer at hun ikke tok MDMA frivillig men ble tvunget til det. hun valgte heller ikke ha ex derfor kalles det voldtekt derfor hadde hun ikke ansvar for dopet fordi hun fikk i seg for mye uten vite det. uansett om de visste hvor gammel hun var eller ikke burde de visst at man ikke har sex med en overstadig beruset person som kan bres som en potetsekk, det er voldtekt. hvis jeg blir nesten drept med pistol i en bakgate som jeg overstadig beruset har sjanglet inn i er det hen som nesten har drept meg som blir spurt om hvorfor han nesten drepte meg ikke jeg som blir spurt om hvorfor jeg har sjanglet inn i en bakgate

Emma

09.08.2016 kl.01:04

Takk for et givende innlegg!

julie

09.08.2016 kl.01:42

enig i absolutt alt du skriver, jeg er s glad for at du postet dette! Lenge leve ytringsfriheten.

per

09.08.2016 kl.07:50

I rettsalene trenger vi folk med normalt sundt bondevett. dette legdommer systemet er helt bak ml. Det er ren bingo for alle parter,og br avsluttes snarest

Janne

09.08.2016 kl.11:35

Tusen takk! Der traff du meg rett i hjertet! Jeg er s enig i hvert eneste ord du skriver her! Jeg er s skuffet over holdninger som folk har og mangel p innblandinger! Og jeg er s skuffet over norsk rettsvesen nr det kommer til voldtektssaker! Det er en stor SKAM at disse 3 og dessverre mange flere srgelige utgaver av menn fr g fri! Heldigvis er det mange som deg ! Menn med anstendighet, empati og normalt bondevett

Takk for de ordene du sa til offeret i denne saken, for det er mange andre ogs som trengte de ordene!

-Janne-

Pl

09.08.2016 kl.11:44

Hei,

Det er jo fint at det blir en debatt rundt voldtektsaker, ingen tvil om at det er store mrketall og at det er for f som blir straffe dmt for dette.

Men slik som debatten har sporet av n er det p tide tenke seg litt om. dere "bloggere" har stort ansvar for dette nr dere ikke er plagt flge vr varsom plakaten slik som redigert presse er.

Det er nok ingen som skriver her inkludert meg selv, som har vrt tilstede i retten, saken har vrt oppe til full behandling 3 ganger, i Tingretten som er det laveste nivet i det Norske rettsvesen s endte det med en dom som ble anket, i frste runde i lagmannsretten vart det jury frikjennelse uten begrunnelse, men fagdommere satte kjennelsen tilside, s ble det en ny runde i Lagmannsretten med meddommere som dmte med dissens, og siden det kreves kvalifisert flertall s ble det en frikjennelse, med en begrunnelse som ogs kan leses i domen.

N har det gtt s langt at personer i samfunnet som har tatt p seg oppgaven med vre meddommere og stille i jury blir truet, enkelte nsker ogs trekke seg fra dette vervet.

hetse, true og henge ut personer som har tatt p seg denne viktige samfunnsoppgaven, det er s lavml som det er mulig komme.

Det har vrt dommer tidligere og det vil helt sikkert komme dommer senere som enkelte vil vre uenige i, spesielt nr vi kan sitte bak en pc eller mac synse, uten ha vrt tilstede i retten under behandling.

Om bloggere og andre har s sterke meninger rundt dette og mener de er bedre skikket til dmme og frikjenne en de som faktisk har vrt tilstede s er det bare en ting dere kan gjre.

Hvert 4. r s er det valg til stille som meddommere, regner med enkelte av dere "bloggere" som har s sterke meninger da stiller til valg

,

Husk at det er forsket p dette og en meddommer er minst like godt skikket til tolke bevis som en "fagdommer".

Og jeg hper dere som har sterke meninger rundt dette og bare nsker fagdommere, s er det en av grunnpilarene i det demokratiske rettsamfunn bli dmt av sine "likemenn" de statene som bruker bare fagdommere er stater vi vanligvis ikke nsker bli assosiert med-

Lars-Erik sterud

09.08.2016 kl.13:03

Men det gjelder ALLE uansett kjnn. Jeg pleier si "ring meg i morgen" (selv om de er aldri s pgende). Og at de dagen etter ikke husker noe er jo bevis for at det var riktig avgjrelse :-)

Inger Remmen

09.08.2016 kl.13:05

Dette fikk meg til tenke p den unge mannen fra Mo i Rana...han var alene p nattevakt i resepsjonen p et av byens hotell. Ved stengetid p utestedene, fikk han ye p to menn og en kvinne, som tilsynelatende ikke var helt enige, mennene dro henne i armene og klrne og hun vegret seg og han hrte at hun sa " nei nei..jeg vil ikke " Den unge mannen bestemte seg, forlot resepsjonen og gikk ut i gata og fikk kvinnen med seg og srget for f henne trygt hjem. merk dere at han var alene p jobb, det kunne ha oppsttt vanskeligheter...men han tok sjangsen. Tenk hvis denne taxi-sjfren hadde gjort det samme, eller ihvertfall sltt alarm...

Mia

09.08.2016 kl.13:55

Det svirrer rundt en "plakat" med bilder av disse tre og meddommerene som gikk for frikjenne. Finner den ingen vei, har noen link?

Sofie

09.08.2016 kl.14:41

Jeg elsker bloggen din!! St p! <3

emira

09.08.2016 kl.16:19

" Det er dette helvetes "bruk og kast" samfunnet som sprer seg og delegger fullstendig folks verdier." Dette m vi f en slutt p her i Norge!

Rune

09.08.2016 kl.17:15

Huff dette var flau lesning. Hper for din del dette er skrevet i oppbrakt sinne.

Anders Moe

09.08.2016 kl.20:01

Rune: Merkelig fyr du er, som blir flau over dette. Du kan kanskje lese litt forbi det du antagelig snevert ser som sakens hovedkjerne ( tre gutter frikjent for voldtekt - hetses p nett! ) bl.a. sette deg inn i hva andre vitner som har sttt p samme gjeng tidligere har vitnet om og en hel del annet snacks. Det eneste som er flaut er at det finnes folk som deg der ute som kaster deg inn nesten blindt for forsvare noen som tross alt skal betale erstatning for ha forgrepet seg/utnyttet/voldtatt en rusa person.

Elin

09.08.2016 kl.18:59

bra skrevet !!! helt enig

Helge

09.08.2016 kl.21:08

Anders: Jeg ser n annen (som ogs redegjorde for virkningene av store doser MDMA) oppfordret kvinnen du visste om til anmelde saken. Jeg har lyst til repetere den oppfordringen. Hvis det kan vises at dette har skjedd flere ganger ligger mennene svrt tynt an og vil mest sannsynlig bli dmt. Det er til og med mulig med en gjenopptagelse av denne saken. Selv om det normalt sitter svrt langt nede og dypt inne med gjenopptagelse til tiltaltes ugunst er det ikke umulig, ref. Kristin-saken.

Grunnen til at jeg nevner effekten av MDMA er at mye tyder p at retten (dette gjelder bde fagdommere og lekdommere) ikke har forsttt effekten av store inntak av MDMA og har trodd at det arter seg mer eller mindre likt som tung beruselse p alkohol. Elden er inne p dette i sitt forslag til hvordan den anke til Hyesterett kunne vrt forfattet.

Anders Moe

10.08.2016 kl.08:38

Helge: Kjenner ikke henne personlig s det blir vanskelig for meg oppfordre noen. Finnes i tillegg en annen artikkel om 2 jenter som forskte anmelde 2 av de 3 i hemsedalssaken for forsk p neddoping tidligere og ble frardet anmeldelse av politiet.

Fr fryd

09.08.2016 kl.21:57

Dette er en helt grusom sak. Ikke tvil om at alle har gjort noe de ikke burde her. Kan det tenkes at jenta angret dagen etter nr hun husker hva som skjer? Skam, anger og skyldflelse. Av det jeg har lest er ikke dette et dop som gjr at man mister kontroll, og ikke kan st for egene valg. Hun blir med 3 menn frivillig, og tar dopet frivillig. Her starter alle drlige valg. Sier bare at det finnes flere sider av samme sak.

Anders Moe

10.08.2016 kl.08:36

Fr fryd: Du tror hun ville gtt gjennom 3 rettsaker hvor de endevender livet hennes fordi hun angret dagen etter? Les litt mer rundt de gutta her enn bare denne saken, og les hele dommen. Du har ogs misforsttt virkningen av MDMA i store doser og for frstegangsbrukere, srlig i kombinasjon med alkohol.

09.08.2016 kl.22:10

Ser du fr overaskende mye kritikk. Er ikke saken klinkende klar? Jeg blir s sinnsykt irritert p de som mener dette ikke var en voldtekt. Hadde saken handlet om tre asylskere istedenfor tre nordmenn hadde det blitt et helvetes oppstyr. Det er p tide at gutter som opererer p denne mten for f seg ligg faktisk kan skjelve litt i buksa. Jeg kjenner altfor mange jenter som har opplevd det samme. At det faktisk er folk der ute som forsvarer disse mennene er utrolig skummelt. Tar meg selv i tenke at jeg ikke vil leve i dette samfunnet lenger fordi det er s mye rvva synspunkter og meninger folk har. Ser du svarer en del av kritikken du fr, det er dritbra. Disse folka trenger f en skikkelig oppvkning. Og ja, dritbra skrevet. Du sa det, virkelig

GH

09.08.2016 kl.22:24

Har denne advokaten et meget godt poeng?

Jenny

10.08.2016 kl.01:32

Amen!

Rune

10.08.2016 kl.02:20

ANDERS MOE: Ta to pust i bakken. Innlegget ditt inneholder faktafeil, personangrep og det som verre er. Svaret ditt til meg, inneholder mer av det samme. Jeg har lest dommen og rettssreferatet. Jeg antar de 3 mennene er skyldige og antakelig burde blitt dmt for voldtekt. I svaret ditt sjikanerer du meg p det groveste fordi du tolket kommentaren min feil. Tenk fr du skriver. Dette er fortsatt utrolig flau lesning av en p 34 r som skriver om "gentlemanskultur".

Anders Moe

10.08.2016 kl.08:33

Rune: Str for det jeg har skrevet. Ser ut som vi er to som br puste litt. Ferdig med diskutere med deg; du har ftt kommet med dine meninger. Jeg er uenig i dem. Ha en ellers fin dag.

Arvid

10.08.2016 kl.10:31

Kort kommentar p kritikken til taxisjfren, jeg har som taxisjfr gjentatte ganger ringt politiet angende fyllekjring, og indirekte blitt hengt ut i ettertid i media p en mte som gjr att alle involverte vet att det var jeg som ringte. En enslig taxisjfr har ekstremt lite beskyttelse og m frst tenke p sin egensikkerhet. Jeg har blitt drapstruet, med vitner og bevis for s oppleve att saken henlegges etter kort tid. Drita fulle folk, uansett alder og kjnn er vanlig dessverre, det fungerer ikke ringe politi hver gang vi ser dette. Nr alt dette er sagt s er det forbannet leit og feil att disse ikke har ftt en streng dom.

Geir M

10.08.2016 kl.10:34

nsker ikke kommentere annet enn at her inne p denne bloggen, var det fryktelig mye hat og skitslenging, mellom de ulike synspunktene i denne saken som forvrig er fryktelig trist. For vre helt rlig, her var det ikke en eneste gentleman! En gentleman evner og vise respekt, og har et dannet sprkbruk! Men gutter, det kan komme med alderen! Et godt og velment rd fra en gentleman; Ta det rolig og behersk dere, da blir man oppfattet som seris og ikke ut av balanse og kontroll.

Mari

10.08.2016 kl.15:24

Til Anders: N har ikke jeg satt meg altfor godt inn i saken, men utifra det jeg leser her opplever jeg det beundringsverdig, endelig noen som setter sunne og sanne ord p saken og som viser en mer sjelden respekt for menneskeverdet. Som ellers kan se ut til vre mangelvare mange steder. Det liker vi, kan du vre sikker p.

frken Fryd

10.08.2016 kl.17:06

Sier bare at en sak har flere sider alltid. Jeg har lest hele saken, og dommen p lov data. Hun er en myndig jente som ble frivillig med 3 menn hjem. Ingen i denne saken er uskyldig. Hvordan vet du hav slags erfaring jeg har med MDMA? Det m vel vre lov kommentere en annen mening p bloggen?

Anders Moe

10.08.2016 kl.18:49

frken Fryd: Om du hadde testet hyt alkohol inntak i kombinasjon med hyt mdma inntak s tviler jeg p at du hadde uttalt deg slik som du gjorde. "ingen i denne saken er uskyldig" snne uttalelser er til bli kvalm av. Du legger deler av skylden over p jenta, og da er jeg ferdig med diskutere med deg.

Kenneth Bjrnsen

10.08.2016 kl.18:57

Er veldig trist at de tre meddommerene her kunne vre s komplett inkompetente at de kom frem til den konklusjonen de gjorde. Ogs at en jury gjorde det samme i tidligere rettsak (fagdommerene satte da juryens dom til side). Av de faktum som kommer frem av bare det lese dommen; s er det nesten utrolig ikke g for skyldig her. For her har vi:

et troverdig offer+: vitner, fagpersoner, etc uttalelser sttter hennes forklaring, i tillegg vitneforklaring (uten tilknytning til parter/ tidligere hendelse) som bekrefter (2 av dem) gjerningspersoners modus operandi. Ikke frste gang disse gutta har prvd ha "sin moro".

Dette valgte disse tre se bort ifra, og heller delvis stole p de tiltaltes forklaringer p hva som skjedde, som var s fulle av tullball og logiske brister at flertallet (alle fagdommerene og en lekdommer), s p dem som "oppkonstruerte og usannsynlige"; oppkonstruerte! eller mao funnet p; eller lgn! ; man m se bort fra de tiltaltes forklaringer. Utrolig! Ogs leser jeg at en av disse lekdommerene etter ha blitt kritisert har ogs ftt "sjikanerende meldinger" uttaler at "Det er ubehagelig. Det finnes mange gale folk der ute!" Vel, jeg er i mot at lekdommerene blir sjikanert, men det er jo tragikomisk da; at pga bl.a denne lekdommers avgjrelse s gr tre seksuelle rovdyr fri. "Mange gale folk der ute" For hadde disse tre ftt viljen sin,eller vrt i flertall, s hadde jenta ftt kr 0 i oppreisning. Eller i praksis "intet straffbart forhold". Det er ogs noe tenke p og filosofere over!. S vi var like nr dette utfallet her som vi var at de hadde ftt sine 6 r bak gitteret. S jeg lurer p hva instruks eller opplring de har ftt? Og det at disse meddommerene kanskje ikke tar gjenvalg, er vel det eneste positive i denne saken, siden de s penbart er komplett uegnet i oppgaven de er satt til. Dyrekjpt erfaring for si det mildt. Jeg beundrer jenta og hvordan hun har sttt oppreist gjennom dette, og hper alt gr bra med henne, og jeg kommer til flge med henne. Hun har blitt en viktig stemme...

Tonje

10.08.2016 kl.22:35

For en blrete person du er. Barnslig rett slett

Anders Moe

11.08.2016 kl.09:40

"rett OG slett."

Rune

11.08.2016 kl.01:23

ANDERS MOE:

Du evner ikke rasjonell tankegang. Flelser/sinne/overdreven tro p deg selv tkelegger det du skriver. Merker meg ogs hvordan du respektlst angriper andre i kommentarfeltet. Det er synd for deg Anders, intensjonen er sikkert god. Ha en ellers fin natt :)

Anders Moe

11.08.2016 kl.09:40

Rune: Du som ikke evner se helheten i denne saken og hva som er feil med det norske legdommer systemet. Ingenting er tkelagt over det jeg skriver; jeg er ikke PK, skriver det jeg mener og tenker og evner rasjonelt begrunne det. Selvsagt tar jeg igjen iblant nr enkelte kommer brasende inn p bloggen og forsvarer drittsekker som burde vrt bura inne. Jeg er absolutt ingen helgen, og blir forbanna over urettferdighet, utnyttelse av de som er svakere, egoisme og mye annet "snacks" som str p agendaen til veldig mange mennesker. Understreker igjen at det er mine meninger, ikke at jeg sitter p noen total sannhet. Jeg skriver det jeg mener, og argumenterer for det nr folk sier imot. Siden en klar overvekt av de som skriver til meg later til vre veldig enig, kan jeg ogs backe opp meningene mine med at mange mener det samme/mye av det samme. Det er mer enn hva du har komme med. Til slutt er jeg respektls mot de som er respektlse, men synker sjeldent helt ned p samme niv. Jeg kunne lett bare blokkert deg istedet. Ha en ellers fin dag.

Mari

11.08.2016 kl.10:13

Det hrer til sjeldenhetene at noen utrykker respekten for mennskeverdet s klinkende klart og det er av strste verdi. Noen andre vil selvsagt alltid fle seg angrepet. M.a.o: This is something!

Britt Mari

12.08.2016 kl.00:21

Veldig bra skrevet👍👍👍

Alf-Einar Sivertsen

11.08.2017 kl.02:31

Jeg peser dem fortsatt hver eneste anledning jeg fr, jeg. Og med takk ifra flere jenter de har prvd seg p tilogmed (oi, finnes det mrketall med personer som ikke ville i media?!? jadda!).

Har ihvertfall ftt en til droppe Raymond tvert, da han var artist fra utlandet og ikke hadde ftt med seg det som skjedde men bor n i Norge. Jeg har sagt fr flere skogsfester, som er gjengens hovedjaktmarker, og favortittsyssel, at ser jeg dem der vil det ende i mer enn n skjennepreken (nemlig to, eller tre skjenneprekener), men gutta er s dumme at de ikke vet hva over en e betyr, s har ftt et par brev om at politiet har henlagt sak hvor jeg angivelig skulle komme med trusler, og dette gjorde dem uten i det hele tatt hre hva jeg hadde si om saken, s det tyder vel litt p akkurat hvor stor grad uskyldig en som kan loven, og hansker med kriminelle, mener disse drttungene er. Jeg skulle gjerne sett oss tilbake i en tid hvor jeg kunne utfordret dem p thinget, jeg har gtt s langt calle dem ut til fights i ring, og den ene gangen Raymond Wrness var dum nok til bite p trden da jeg s han hadde forskt fotografere et bryllup, synd for paret at han skyter bilder like bra som han er classy, men det ga meg n sjanse til angripe han p nett, og utkonkurrerte han s hardt at han ikke hadde annen rd enn prve f det slettet av Facebook for "mobbing", han ba meg da om adressen min som jeg ga ham, men jeg bodde visst for langt p landet til at han gadd komme jule meg opp. LOL. Hadde tatt han lettere enn Conor tok Aldo! Siden jeg var s uberrask da dette opprinnelig skjedde, s fikk jeg nabbet en del av kontaktlisten til Jonas, og etter noen mneder s fikk jeg svar fra hans tidligere venner, og tidligere er hva de forble, for de ble like kvalme som de fleste over saken, s selv om han var oppmerksomhetsverdig stygg fra fr av, s kommer han ihvertfall ikke kunne g u-beskulet i hjembygda si kjent for vre han som "dro til Norje for att voldta". Jeg er stolt over mye av det jeg har gjort i mitt liv, men hjelpe jenter som Amie, Mira og Andrea er blant mine strste bragder. Jeg blir glad hver gang jeg fr sjanse til dra de gutta ut i gapestokken.

Skriv en ny kommentar

Anders Moe

Anders Moe

35, Oslo

Gentlemanskultur, ekte menn og samfunnet rundt oss. Facebook: Anders Moe

Kategorier

Arkiv

hits